Στην πιο κρίσιμη στιγμή της ιστορίας του βρίσκεται ο όμιλος Μαρινόπουλος


Μια επιχειρηματική οικογένεια που για δεκαετίες κυριάρχησε στην αγορά με πολλές δραστηριότητες και ηγετικό προφίλ, σήμερα δοκιμάζεται, θύμα και αυτή του τραπεζικού δανεισμού και της κρίσης.



 «Γίνεται να διασωθεί μια αλυσίδα super market που οι συσσωρευμένες ζημιές της είναι ιδιαίτερα υψηλές, που οι υποχρεώσεις της προς τους προμηθευτές είναι μεγάλες και ληξιπρόθεσμες, που καθυστερεί να εξοφλήσει το προσωπικό της και κάθε τρεις και λίγο απεργεί, που η αξιοπιστία της έχει πληγεί ανεπανόρθωτα, που τα ράφια της παραμένουν άδεια και οι καταναλωτές δύσκολα θα πεισθούν να επιστρέψουν καθώς εδώ και πολλούς μήνες δεν διαθέτει όλα τα είδη πρώτης ανάγκης που θα μπορούσαν να καλύψουν ένα μέσο νοικοκυριό»;

Για αυτά και πολλά άλλα αναρωτιούνται όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα στην ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ, η οποία προσπαθεί το τελευταίο διάστημα να πείσει την αγορά ότι μπορεί να κάνει το come back. Και δεν το προσπαθεί μόνη της αλλά με σύμμαχο τις τράπεζες, αφού σύμφωνα τους ίδιους κύκλους, το «μαγαζί» είναι πολύ μεγάλο για να … «πέσει». Σε αυτά τα πλαίσια εντάσσεται και η ανακοίνωση προθέσεων που εξέδωσε η εταιρία και που επί της ουσίας σημειώνει ότι αν και εφόσον λάβει τις τελικές εγκρίσεις από τις τράπεζες θα εξασφαλίσει χρηματοδότηση, προκειμένου να ξεκινήσει η άμεση αποκατάσταση της σχέσης της με τους προμηθευτές και τους συνεργάτες της. Βέβαια η συγκυρία δεν είναι και η ιδανικότερη για να μπορέσει μια εταιρία που έχει φτάσει αρκετές φορές το τελευταίο διάστημα στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, να ξεπεράσει τους σκοπέλους της έλλειψης ρευστότητας και των capital controls και όπως όλα δείχνουν ο δρόμος θα είναι μετ’ εμποδίων και ανηφορικός.

Όπως και να έχει το φθινόπωρο του 2015 η εικόνα για τη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, με 1.022 σημεία πώλησης είναι πλέον εμφανώς αρνητική. Πολλοί μεγάλοι προμηθευτές έχουν σταματήσει να δίνουν προϊόντα τους, τα ράφια είναι άδεια, χωρίς βασικά προϊόντα και είναι έντονη η φημολογία για το κλείσιμο είκοσι καταστημάτων της αλυσίδας. Ο κίνδυνος της χρεοκοπίας είναι απτός και ο φόβος μεγάλος ότι θα δημιουργήσει τεράστιο τσουνάμι στην αγορά, φορτώνοντας φέσια εκατοντάδων εκατομμυρίων την αγορά. Τα χρέη της αλυσίδας στους προμηθευτές, φημολογούνται στα 1,2 δις. ή για άλλους και στα 2 δισ. ευρώ.

Την ίδια ώρα αναζητούνται λύσεις, όπως η πώληση της ΦΑΜΑΡ της μεγάλης φαρμακοβιομηχανίας του ομίλου, που παρουσιάζεται ως λύση, αλλά μάλλον δεν είναι. Γιατί; Το 70% της εταιρείας είναι ήδη υποθηκευμένο για το δανεισμό του ομίλου. Τα κέρδη EBITDA της ΦΑΜΑΡ δεν ξεπερνούν τα 40 εκ. ευρώ και επομένως η αποτίμηση τα 250 εκ. ευρώ. Ο όμιλος υπερδανεισμένος στις τράπεζες πιέζεται για λύση και ως λύση παρουσιάζεται η πώληση στα LIDL ή την DELHAISE. Σε αυτή τη συγκυρία όμως η εταιρεία δεν επιλέγει συνεργασία με ξένους και εμφανίζει στις τράπεζες τη δική τοης πρόταση, τη συνεργασία με τον όμιλο Σκλαβενίτη.


Η Ιστορία

Η ιστορία της επιχειρηματικής οικογένειας Μαρινόπουλου ξεκινά Νοέμβριο του 1893 όταν ο Δημήτριος Μαρινόπουλος, από την Ελίκη Αιγιαλείας, ανοίγει το πρώτο φαρμακείο που έφερε το όνομά του στη Νεάπολη της Αθήνας. Στην αλλαγή του αιώνα, θα μεταφέρει το κατάστημα σε μεγαλύτερες εγκαταστάσεις, στη συμβολή των οδών Σόλωνος και Ζωοδόχου Πηγής, ενώ το 1905, μαζί με τον αδερφό του Πάνο, ανοίγουν ένα ακόμη φαρμακείο στην οδό Φιλελλήνων.
Δεύτερος σταθμός της μεγάλης επιχειρηματικής πορείας της οικογένειας ήταν η δημιουργία της ΦΑΜΑΡ το 1949 που ίδρυσαν οι δύο γιοι του Πάνου Μαρινόπουλου, Δημήτρης και Ιωάννης, οι οποίοι αποφάσισαν να περάσουν στη βιομηχανική παραγωγή φαρμάκων και καλλυντικών για λογαριασμό τρίτων στην Ευρώπη.

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις στο εξωτερικό, το 1962 οι Μαρινόπουλοι άνοιξαν τα πρώτα καταστήματα αυτοεξυπηρέτησης στην Ελλάδα, δηλαδή αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως σουπερμάρκετ, με την επωνυμία Self Service Μαρινόπουλος.
Ένα χρόνο μετά, με αφορμή τη συνεργασία με τον γαλλικό όμιλο Le Printemps, τα καταστήματα μετονομάζονται σε Prisunic Μαρινόπουλος, ή αλλιώς PM, όπως έγιναν γνωστά τη δεκαετία του '70. Η συνεργασία κράτησε αρκετά χρόνια και διαλύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν η Le Printemps οδηγήθηκε σε παρακμή. Τη διαδέχθηκε στο πλευρό της Μαρινόπουλος ο επίσης γαλλικός όμιλος Promodes. Το 1999, όταν η Promodes συγχωνεύθηκε με την Carrefour δημιουργήθηκε η εταιρεία Carrefour - Μαρινόπουλος ΑΕ, με συμμετοχή 50% - 50% μεταξύ του γαλλικού και του ελληνικού ομίλου.

Οι δραστηριότητες του ομίλου επεκτάθηκαν και σε άλλους τομείς του λιανεμπορίου. Το 1982 ξεκίνησαν τα Beauty Shops, αλυσίδα καταστημάτων καλλυντικών και ειδών αισθητικής, το 1990 η συνεργασία με τα Marks & Spencer και το 2002, με τα Starbucks. Στις επιχειρηματικές δραστηριότητες της οικογενείας περιλαμβάνονται επίσης οι συνεργασίες με τους ομίλους LVMH (με τα καταστήματα Sephora), Fnac και Grandvision (με τα καταστήματα Grand Optical). Η Sephora - Μαρινόπουλος ΑΕΕ είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας (50% - 50%) του ομίλου LVMH και του ελληνικού ομίλου και διευθύνεται από την κυρία Σάντρα Μαρινοπούλου, σύζυγο του κ. Π. Δ. Μαρινόπουλου.

Η δραστηριότητα του ομίλου επεκτείνεται και τη διοίκηση του ομίλου έχουν τα τέσσερα ξαδέλφια οι κκ. Πάνος Ι. Μαρινόπουλου, Στέφανος Ι. Μαρινόπουλου, Πάνος Δ. Μαρινόπουλου και Λεωνίδας Δ. Μαρινόπουλου -. Ο Λεωνίδας Δ. Μαρινόπουλος είχε ευθύνη για την Carrefour - Μαρινόπουλος ΑΕ, ο Πάνος Ι. Μαρινόπουλος την αλυσίδα καταστημάτων Starbucks - είναι πρόεδρος της Starbucks - Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ ΑΕΕ -, ενώ ο κ. Στέφανος Ι. Μαρινόπουλος την αλυσίδα καταστημάτων Marks & Spencer, ενώ και οι τέσσερις ασχολούνται με τη Φαμάρ ΑΕ.
Η Φαμάρ ΑΕ συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών παραγωγής φαρμάκων και καλλυντικών για λογαριασμό τρίτων στην Ευρώπη. Διαθέτει εννέα εργοστάσια παραγωγής στην Ελλάδα, στη Γαλλία, στην Ιταλία και στην Ολλανδία, συνολικής έκτασης 200.000 τ.μ., παραγωγικής δυναμικότητας 650 εκατομμυρίων μονάδων, στις οποίες εργάζονται 1.900 εργαζόμενοι. Επίσης διαθέτει και τέσσερα κέντρα διανομής στην Ελλάδα και στη Γαλλία.

Η οικογένεια Μαρινόπουλου θα γίνει για ένα διάστημα το ένα από τα τρία ιδρυτικά μέλη των εκδόσεων Ι(ωάννου)ΜΑ(ρινόπουλος) ΚΟ(στόπουλος).
Στη χρήση του 2011 η εταιρεία εμφανίζει ιδιαιτέρως υψηλές ζημίες, και σε συνδυασμό με τη μείωση των πωλήσεων της Carrefour Μαρινόπουλος και τις αρνητική προοπτικές της οικονομίας , το 2012, στην καρδιά της οικονομικής κρίσης οι Γάλλοι του Carrefour αποφασίζουν να αποσυρθούν ως επενδυτές από την ελληνική αγορά και οι Mαρινόπουλοι αποφασίζουν να κρατήσουν μόνοι τους της εταιρεία.

Αναλαμβάνουν αποκλειστικοί μέτοχοι της Καρφούρ Μαρινόπουλος στη χώρα και, ταυτόχρονα, master franchise των γαλλικών σημάτων στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Σχολιάζοντας την εξαγορά ο πρόεδρος της Μαρινόπουλος κ. Λεωνίδας Μαρινόπουλος δήλωσε τα εξής: «Η συμφωνία αυτή δίνει στην Μαρινόπουλος τα απαραίτητα μέσα και ευελιξία που θα της επιτρέψουν να βελτιώσει το επιχειρηματικό της μοντέλο, να συνεχίσει την εξυπηρέτηση των πελατών της και να εδραιώσει την κυρίαρχη θέση στην Ελλάδα". Μόνο που το πείραμα δεν πέτυχε. Τα χρόνια μετά την εξαγορά αποδείχθηκαν δυσκολότερα και από τα προηγούμενα και δικαίωσαν την απόφαση των Γάλλων να αποχωρήσουν.

Οι πωλήσεις είναι πια ραγδαία πτωτικές. Τα σουπερμάρκετ Μαρινόπουλος λόγω της κρίσης χάνει πωλήσεις και από 676 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2010, φτάνει τα 625 εκ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2011 και τα 521 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2012, λειτουργώντας ένα δίκτυο 807 καταστημάτων (41 υπέρ μάρκετ, 287 σούπερ μάρκετ, 479 convenience stores). Το 2013 η διατροφική κρίση με το κρέας αλόγου που βρέθηκε σε κάποια έτοιμα φαγητά Carrefour κόστισε στη φήμη της εταιρείας και στη σχέση της με τους πελάτες και για να τους προσελκύσει εν μέσω κρίσης και αυξανόμενου ανταγωνισμού από τα άλλα σουπερμάρκετ ρίχνεται στη μάχη των προσφορών.

Δεκάδες εκατομμύρια το χρόνο κοστίζει στην εταιρεία τόσο το 2014 όσο και το 2015 η πολιτική προσφορών καθώς ουσιαστικά επιδοτεί τις πωλήσεις της. Η συνολική αξία των προσφορών που παρείχαν στους καταναλωτές τους οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ τους πρώτους 6 μήνες του 2014, σύμφωνα το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, υπολογίζεται στα 340 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα άρχισαν να αυξάνεται ο χρόνος πληρωμής των προμηθευτών είναι…τουλάχιστον 6 μήνες το 2015.

Η Μαρινόπουλος Α.Ε. διαθέτει σήμερα 1.084 καταστήματα. Τα 1.022 από αυτά βρίσκονται στην Ελλάδα και λειτουργούν υπό τις επωνυμίες Carrefour, Carrefour Μαρινόπουλος, Carrefour Express, ΟΚ Anytime Markets, Smile και Terra Market, ενώ τα 62 βρίσκονται στην Κύπρο και τα Βαλκάνια. Η εταιρεία απασχολεί περισσότερους από 15.000 εργαζόμενους.


Η ανακοίνωση της εταιρείας

«Στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την επιστροφή του ομίλου στην ανάπτυξη, η εταιρεία Μαρινόπουλος Α.Ε. ανακοινώνει ότι συμφώνησε τη χρηματοδότηση της από τις τέσσερις (4) συστημικές τράπεζες. Η χρηματοδότηση, κατόπιν των τελικών εγκρίσεων, θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις, μία άμεσα και μία εντός το πολύ τριών (3) μηνών, ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Ι. & Σ. Σκλαβενίτης Α.Ε.Ε.για την από κοινού δημιουργία νέας εταιρείας (θυγατρικής των δύο εταιρειών κατά 50% εκάστη), που θα λειτουργήσει και θα αναπτύξει το δίκτυο των 33 υπερμάρκετ. Η εν λόγω χρηματοδότηση, σε συνδυασμό με τη συμφωνία με την Ι. & Σ. Σκλαβενίτης Α.Ε.Ε., αναμένεται να ενισχύσει τη ρευστότητα της εταιρείας με ποσό που υπερβαίνει τα 200 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, θα αναδιαρθρωθεί και ο συνολικός υφιστάμενος τραπεζικός δανεισμός της εταιρείας σε μακροπρόθεσμη βάση, σύμφωνα με το τριετές επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας. Αυτό αποτελεί έμπρακτη απόδειξη της εμπιστοσύνης και της στήριξης του τραπεζικού συστήματος προς την εταιρεία και τη νέα διοίκησή της, η οποία από το τέλος του 2015 κινείται αποφασιστικά για την εξυγίανση και την αναδιοργάνωσή της.

Η ανωτέρω χρηματοδότηση αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση του σχεδίου που έχει καταρτιστεί και θα επιτρέψει, σε πρώτη προτεραιότητα, την αποκατάσταση των σχέσεων με τους προμηθευτές και τους συνεργάτες της».


ΠΗΓΗ - Παραπολιτικά



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου