Η Mercedes πρωτοτυπεί: "απολύει" ρομπότ και προσλαμβάνει ανθρώπους!


Η Διεθνής Ομοσπονδία Ρομποτικής ανακοίνωσε ότι ως το 2018 αναμένεται να εγκατασταθούν στους χώρους δουλειάς παγκοσμίως περίπου 1,3 εκατομμύρια νέα βιομηχανικά ρομπότ. Αυτά θα προστεθούν στα περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια που δουλεύουν σήμερα στα εργοστάσια του πλανήτη.
Ειδικά στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, μεταξύ 2013-14 η χρήση ρομπότ αυξήθηκε με ρυθμό-ρεκόρ 43%. Η διεθνής αγορά παραγωγικών ρομποτικών συστημάτων κάνει πλέον «τζίρο» περίπου 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Συνεπώς, όπως παρατηρεί το lifo.gr, η λεγόμενη «άνοδος των μηχανών» δείχνει αναπότρεπτη.
Σήμερα στις διάφορες βιομηχανίες διεθνώς δουλεύουν κατά μέσο όρο 66 ρομπότ ανά 10.000 ανθρώπους εργαζόμενους. Την κορυφαία θέση έχει η Νότια Κορέα (478 βιομηχανικά ρομπότ ανά 10.000 εργαζόμενους) και ακολουθούν η Ιαπωνία (314/10.000) και η Γερμανία (292/10.000). Οι ΗΠΑ βρίσκονται στην έβδομη θέση (164 ρομπότ/10.000 εργαζόμενους) και η Κίνα στην 28η (αλλά ανεβαίνει με ραγδαίο ρυθμό).

Ποιοί κινδυνεύουν περισσότερο
Προ ημερών, εξάλλου, το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων του Λευκού Οίκου στις ΗΠΑ, στην τελευταία έκθεσή του, εκτίμησε πως υπάρχει πιθανότητα 83% τα ρομπότ και οι άλλες μηχανές με τεχνητή νοημοσύνη ν' αντικαταστήσουν τις θέσεις χαμηλά αμειβόμενης εργασίας -και όχι μόνο. Ανάμεσα στα επαγγέλματα που κινδυνεύουν, πέρα από τους εργάτες, είναι οι σερβιτόροι, οι λογιστές, οι διαιτητές και τα μοντέλα.
Το πώς ακριβώς θα εξελιχθεί η μελλοντική αγορά εργασίας, εξαιτίας των ρομπότ, παραμένει θέμα διαμάχης μεταξύ των ειδικών, οι οποίοι είναι χωρισμένοι σε απαισιόδοξους (βλέπουν μεγάλη και αναπότρεπτη απώλεια θέσεων εργασίας για τους ανθρώπους) και σε αισιόδοξους (εκτιμούν ότι η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας απ' όσες θα καταστρέψουν).
Ζήτημα διαφωνίας παραμένει και για το ποιοι εργαζόμενοι κινδυνεύουν περισσότερο από την αυτοματοποίηση: άλλοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι το βάρος θα πέσει κυρίως στους ώμους των χαμηλόμισθων και ανειδίκευτων και άλλοι ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα τελικά θα έχει η μεσαία τάξη, καθώς τα δύο άκρα του φάσματος (οι τελείως ανειδίκευτοι και οι άκρως εξειδικευμένοι) θα κινδυνεύσουν λιγότερο ν' αντικατασταθούν από ρομπότ.
Σε κάθε περίπτωση, όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ρομποτικής, Τζόε Γκέμα, «είναι σίγουρο ότι στο μέλλον, χάρη στις τεχνολογικές προόδους στη συνεργασία ανθρώπων-μηχανών, τα ρομπότ θα δουλεύουν δίπλα-δίπλα με τους ανθρώπους, βοηθώντας, έτσι, ν' αντικατασταθούν με ευέλικτες δομές οι σημερινές παραδοσιακές άκαμπτες παραγωγικές διαδικασίες».

Κόντρα στο ρεύμα...
Κι ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσθέτουν ολοένα και περισσότερα ρομπότ στα εργοστάσιά τους, η γερμανική Mercedes-Benz έκανε την έκπληξη, ανακοινώνοντας το ακριβώς αντίθετο: θα αποσύρει ρομπότ από τις γραμμές παραγωγής της και στη θέση τους θα προσλάβει ανθρώπους.
Η απόφαση αφορά το ηλικίας 101 ετών εργοστάσιο του Σιντελφίνγκεν, όπου παράγονται περίπου 400.000 οχήματα ετησίως, μεταξύ των οποίων τα αυτοκίνητα πολυτελείας της εταιρείας (S-Class). Ο λόγος είναι ότι οι πελάτες έχουν πλέον τη δυνατότητα, όταν παραγγέλνουν το αυτοκίνητό τους, να το προσαρμόσουν στις ανάγκες τους, ανάλογα με τις προτιμήσεις του καθενός.
Όμως, αυτή η εξατομίκευση δεν ευνοεί τα ρομπότ, που είναι καλύτερα για μαζική και όχι για κατά παραγγελία παραγωγή. Πολύ περισσότερο, που η στρατηγική της Mercedes είναι, έως το τέλος της δεκαετίας, να προσθέσει 30 νέα μοντέλα στην γκάμα της, δέκα νέα στιλ και πολλές περισσότερες επιλογές εξατομίκευσης.
Έτσι, κρίθηκε πως θα είναι πιο παραγωγικό, φθηνό κι έξυπνο να επανέλθουν περισσότεροι άνθρωποι στη γραμμή παραγωγής. Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία προσδοκά να μειώσει το μέσο χρόνο παραγωγής ενός αυτοκινήτου στο μισό, από 60 σε 30 ώρες.

«Τα ρομπότ δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα με το βαθμό εξατομίκευσης και με την ποικιλία που παρέχουμε σήμερα. Γλιτώνουμε χρήματα και διασφαλίζουμε το μέλλον μας, απασχολώντας περισσότερους ανθρώπους», δήλωσε ο διευθυντής παραγωγής της Mercedes-Benz, Μάρκους Σέφερ. Όπως είπε, θα χρειαστούν μόνο λίγες μέρες για να μεταμορφωθεί η γραμμή παραγωγής από αυτοματοποιημένη σε πιο... εξανθρωπισμένη.


Σχόλια